redaktionellt New Nordic

Nordamerika driver New Nordic

Med ökade reklaminvesteringar har New Nordic fått fart på den nordamerikanska marknaden. Och stigande kostnader hindrade inte hälsokostbolaget från att redovisa ett rekordresultat i årets tredje kvartal.

Norden och Nordamerika driver

Hälsokost- och skönhetsföretaget New Nordic redovisade en omsättningsökning på 15 procent i årets tredje kvartal. Lyftet hänförs till ökade marknadsföringsinsatser och nya produktlanseringar.

I Skandinavien introducerades de första produkterna i bolagets Sports Nutrition-serie. Handelns initiala respons uppges ha varit mycket positiv på produktserien som riktar sig till personer som tränar mer än tre gånger i veckan och behöver särskilt näringsstöd.

Sverige och Danmark utmärker sig som tillväxtmarknader medan utvecklingen i Norge vänt upp efter ett svagare första halvår. I ett vidare perspektiv är det framförallt Nordamerika som driver bolagets försäljningen. USA och Kanada står numera för var fjärde omsättningskrona.

Siffror för det tredje kvartalet 2016 i sammandrag:

  • Omsättning: 84,7 Mkr (73,8)
  • Rörelseresultat: 7,2 Mkr (4,8)
  • Resultat efter finansnetto: 6,9 Mkr (4,7)
  • Resultat per aktie: 0,88 kr (0,60)

Ackumulerat för årets tre första kvartal:

  • Omsättning: 235,2 Mkr (223,3)
  • Rörelseresultat: 11,8 Mkr (12,4)
  • Resultat efter finansnetto: 11,5 Mkr (11,4)
  • Resultat per aktie: 1,50 kr (1,46)

Närmare bruttomarginalmål

Den starka dollarn har inneburit högre råvarukostnader för New Nordics tillverkare, vilka höjt sina priser i flera omgångar. Trots det har hälsokostbolaget hämtat in bruttomarginal för att redovisa en marginal på 65,4 procent i tredje kvartalet.

New Nordics långsiktiga målsättning är en bruttomarginal på över 66 procent. Vägen dit går bland annat via ökat fokus på egna varumärken, vilka står för över 90 procent av omsättningen. Vidare har bolaget flyttat hela och delar av sin produktion till andra tillverkare.

Kostnadskontroll i fokus

Det svagare rörelseresultatet för niomånadersperioden hänförs framförallt till högre marknadsföringskostnader som togs under första halvåret.

Vd Karl Kristian Jensen poängterar kopplingen mellan ökade marknadsföringsinsatser och högre försäljning men trycker samtidigt på att bolaget kommer att fokusera hårdare på kostnaderna framgent.

Att resultatet på sista raden förbättrats beror alltså på ett slankare finansnetto och det är framförallt avskrivningarna som minskat med 0,4 miljoner kronor.

Levererar i linje med målen för 2016

Sammantaget levererar New Nordics rapport för årets tredje kvartal i linje med de mål bolaget presenterade i årsredovisningen för 2015.

Bruttomarginalen ska ökas för att långsiktigt överträffa 66 procent. Bolaget har närmat sig den här nivån successivt, trots ofördelaktiga valutakurser och prishöjningar i leverantörsledet.

Samtidigt har New Nordic lagt fokus på den nordamerikanska marknaden. Sortimentet har finslipats och marknadsföringsinsatserna ökats. Resultatet så här långt är också mycket gott med en försäljningsökning på över 30 procent i år.

Om New Nordic

Bransch: Detaljhandel

Marknadsplats: Nasdaq First North Growth Market

New Nordic utvecklar och säljer örtbaserade hälsokost- och skönhetsprodukter.

New Nordic utvecklar och säljer örtbaserade hälsokost- och skönhetsprodukter.

Senast betalt

sedan

Marknadsvärde

Dela





















Följ oss

Om beQuoted

beQuoted publicerar nyheter, analyser och pressmeddelanden för investerare och journalister. Viktiga företagshändelser bevakas av vår egen nyhetsredaktion och vidaredistribueras i ledande finansiella medier.

Vi uppdaterar även nyhetsrum, Investor Relations och IR-webbplatser för företag som vill utveckla sina relationer med finansmarknaden.

Kontakta oss

beQuoted AB
Nybrogatan 34
Box 5216
102 45 Stockholm

08-692 21 90

Om beQuoted