Vätgasdrivmedel billigare än att sätta upp laddstolpar
- Videointervju med Per Wassén, vd PowerCell
Bränslecellstekniken hittar hela tiden nya tillämpningar. PowerCells vd Per Wassén ger perspektiv på teknikens möjligheter när beQuoted träffar honom på G&W Cleantechdag.
Bränslecellsteknik på frammarsch
Fordonsmarknaden står inför en teknologiutveckling där traditionella diesel- och bensinmotorer ersätts med eldrift. Försäljningen av batteridrivna elbilar stiger men biltillverkarna ser utmaningar i utvecklingen, inte minst vad gäller utbyggnaden av infrastruktur.
Skulle Sveriges fordonspark om 4,5 miljoner bilar ersättas med batteridrivna elbilar krävs betydande investeringar i elnät och laddstolpar.
- De kan ersättas med bränslecellsdrivna bilar där vi behöver kanske 30 - 40 tankstationer initialt, säger PowerCells vd Per Wassén när beQuoted träffar honom på G&W Cleantechdag.
Utbyggnad av infrastruktur pågår i flera länder. I Sverige invigdes landets tredje vätgasstation i Göteborg hösten 2015.
Stort intresse på Hannovermässan
PowerCell deltog nyligen på Hannovermässan. Intresset för bolagets monter var stort och bolaget har fått många förfrågningar efter mässan, berättar Per Wassén. Ett samarbete med Swiss Hydrogen som uppfinner och levererar vätgaslösningar för mobila och stationära applikationer aviserades.
Företagen har tidigare samarbetat inom ramen för projektet Autostack-Core med fokus på bränslecellsteknologi inom fordonsindustrin. Flera europeiska fordonstillverkare, däribland BMW och Volkswagen, deltar i projektet.
Bränsleceller mer än fordonsapplikationer
Men bränslecellsteknologin är idag mycket mer än bara fordonsapplikationer. Tekniken provas ut inom alla möjliga områden.
- Det kan vara ett enskilt hus där man vill lagra energi med hjälp av solceller och använda den elektrolytiskt framtagna vätgasen för att under vintern ta fram elen igen med hjälp av en bränslecellsstack, exemplifierar Per Wassén.
Fokus på helhetstänk
Göteborgsbaserade PowerCell, ursprungligen en avknoppning från Volvo, utvecklar och levererar bränsleceller i olika storlekar och effekt. Från 1 - 5 kW i bolagets minsta bränslecellsstack S1 till 20 - 100 kW i den senaste PowerCell S3 som utvecklats med särskilt fokus på fordonsindustrin.
Bolaget erbjuder helhetslösningar inom bränslecellsteknik. Bränslecellsstackarna kan drivas med ren vätgas eller så kallad reformerad gas, framställd från exempelvis diesel eller metanol.
PowerCell säljer samtidigt reformern PowerPac för att skapa just den här typen av reformerad gas. Reformern gör det möjligt att använda bränsleceller i större skala för applikationer och marknader där bränsleinfrastruktur för vätgas saknas.